Welkom

Welkom op de webpagina van de arbeidsrechtbank Antwerpen.  

 

Waar vindt u ons? 

De arbeidsrechtbank Antwerpen is bevoegd voor de provincies Antwerpen en Limburg en heeft vijf afdelingen: Antwerpen, Hasselt, Mechelen, Tongeren-Borgloon en Turnhout. De hoofdzetel bevindt zich in Antwerpen

 

Wie maakt deel uit van onze organisatie?  

De arbeidsrechtbank bestaat uit rechters, referendarissen, griffiers en assistenten. Daarnaast heeft de arbeidsrechtbank ook rechters in sociale zaken

Deze rechters, ook wel lekenrechters genoemd, komen uit het werkveld en brengen hun praktijkervaring mee naar de rechtbank. Ze beslissen samen met de beroepsrechters over de inhoud van het vonnis en worden voorgedragen door organisaties van werkgevers, werknemers of zelfstandigen. 

Elke arbeidsrechtbank beschikt over een eigen openbaar ministerie, het arbeidsauditoraat. Het arbeidsauditoraat vervolgt inbreuken op de sociale wetgeving en geeft advies tijdens openbare zittingen in burgerlijke zaken. 

 

Waarvoor kan u bij ons terecht? 

De arbeidsrechtbank behandelt geschillen rond arbeidsrecht, socialezekerheidsrecht, sociale bijstand en collectieve schuldenregeling.

Enkele voorbeelden van situaties waarvoor u bij ons terecht kan: 

  • U heeft een conflict met uw werknemer of werkgever en wenst een beslissing van de rechtbank. 

  • U wordt gepest door een collega of uw leidinggevende. 

  • U wordt gediscrimineerd op de werkvloer. 

  • U heeft een arbeidsongeval gehad en betwist de beslissing van de arbeidsongevallenverzekeraar van uw werkgever. 

  • U zoekt, samen met de rechtbank, een minnelijke oplossing voor een geschil met uw werknemer of werkgever. Dit kan ook als er al een procedure loopt. 

  • U bent het niet eens met een beslissing van een instelling van sociale zekerheid en wilt dit laten beoordelen door de rechtbank. 

  • U wilt in beroep gaan tegen een beslissing over sociale bijstand

  • ... 

Voor meer informatie over onze materiële bevoegdheid kan u hier terecht. 

Beleidsplan

Het directiecomité leidt de organisatie en ziet toe op de uitvoering van de visie en het beleid van de arbeidsrechtbank. 

Het comité bestaat uit: 

  • de voorzitter van de arbeidsrechtbank, die tevens voorzitter is van het directiecomité, 

  • de ondervoorzitter

  • de hoofdgriffier

  • de twee afdelingsvoorzitters

  • de griffier-hoofd van dienst

Daarnaast ondersteunt een attaché management het directiecomité bij de werking en bij de implementatie van het beleid. 

Op 15 mei 2024 legde Mieke De Rieck de eed af als voorzitter van de arbeidsrechtbank Antwerpen. Met een duidelijke visie voor de toekomst vertaalde zij haar ambities in een beleidsplan voor de periode 2024 - 2029 met vijf strategische speerpunten die tijdens haar mandaat centraal staan: 

INTERN – Aangename werkomgeving: 
Een positieve werkomgeving is de basis voor sterke prestaties. Wij zetten in op een cultuur waarin iedereen zich gewaardeerd en ondersteund voelt. 

INTERN – Stimulerende leeromgeving: 
Blijven leren is de sleutel tot vooruitgang. Bij de arbeidsrechtbank investeren we in kennisdeling en persoonlijke ontwikkeling, zodat onze medewerkers groeien en uitblinken in hun vak. Een sterke leeromgeving betekent kwaliteitsvolle rechtspraak. 

EXTERN – Kwalitatief hoogstaande rechtspraak: 
Deskundigheid, zorgvuldigheid en onafhankelijkheid vormen de kern van onze rechtspraak. Elke dag werken we aan juridisch onderbouwde, evenwichtige en rechtvaardige beslissingen. 

EXTERN – Burgergerichte dienstverlening: 
Rechtspraak moet toegankelijk en begrijpelijk zijn. We streven naar een transparante, efficiënte en klantgerichte dienstverlening voor elke rechtzoekende en hebben aandacht voor helder taalgebruik. 

EXTERN – Maatschappelijke relevantie: 
Rechtspraak speelt een unieke en belangrijke rol bij de instandhouding van de rechtsstaat en het vertrouwen van de burger hierin. Arbeidsrechtbank Antwerpen neemt haar verantwoordelijkheid op dit vlak. 

Missie, vissie en waarden

Missie: waar staan we voor? 

De arbeidsrechtbank Antwerpen streeft naar kwaliteitsvolle rechtspraak en een klantgerichte dienstverlening.  

Onze kernopdrachten zijn: 

  • Het uitspreken van kwaliteitsvolle rechterlijke beslissingen in arbeidsrechtelijke en sociale geschillen. 

  • Het bieden van structurele oplossingen voor mensen met schulden. 

  • Het faciliteren van evenwichtige minnelijke schikkingen tussen partijen. 

 

Visie: waar gaan we voor? 

De arbeidsrechtbank Antwerpen wil het vertrouwen van de burger verdienen en versterken. Wij streven naar transparantie & toegankelijkheid, met voeling voor de sociale realiteit

Wij bouwen aan een moderne en toekomstgerichte rechtbank, gebaseerd op de volgende principes: 

  • Toegankelijk en laagdrempelig: Onze griffiemedewerkers zijn er om u bij te staan bij het raadplegen van uw dossier.  

  • Betrouwbaar en deskundig: We stralen vertrouwen uit en waarborgen kwalitatief hoogstaande vonnissen. 

  • Digitaal en innovatief: We zetten in op digitale oplossingen voor een efficiënte en vlotte dienstverlening. 

  • Burgergericht: We luisteren naar de noden van burgers en streven naar een hoogwaardige service.  

  • Een stimulerende leeromgeving: We investeren in kennis en groei voor onze medewerkers. 

  • Een aangename werkplek: We creëren een positieve en ondersteunende werkomgeving. 

  • Duurzaam en efficiënt: We gaan bewust om met middelen en zetten in op het realiseren van schaalvoordelen. 

  

Waarden: hoe gaan we ervoor? 

De arbeidsrechtbank Antwerpen voert zijn kerntaken uit met professionaliteit, burgergerichtheid en efficiëntie. Deze waarden vormen de basis van onze werking: 

Professioneel handelen: Wij staan garant voor deskundige rechtspraak. Dit vertaalt zich in: 

  • Onafhankelijkheid: Wij oordelen zonder beïnvloeding en met respect voor de wet. 

  • Onpartijdigheid: Wij behandelen elke zaak objectief en eerlijk. 

  • Integriteit: Wij werken transparant en handelen volgens de hoogste ethische normen. 

  • Bekwaamheid: Wij blijven ons ontwikkelen om de beste rechtspraak te waarborgen. 

Burgergericht: Wij staan dicht bij de burger en maken rechtspraak toegankelijk. Dit uit zich in: 

  • Respectvol: Wij behandelen elke rechtzoekende met openheid en waardigheid. 

  • Luistervaardig: Wij nemen de tijd om elke zaak zorgvuldig te bestuderen. Op de zitting kan u het woord nemen. 

  • Discreet: Wij gaan zorgvuldig om met vertrouwelijke informatie. 

Efficiënt: Wij streven naar een doeltreffende en vlotte rechtsgang. Dit betekent: 

  • IJverig en zorgvuldig: Wij zetten ons dagelijks in voor een snelle en kwalitatieve behandeling van dossiers. 

  • Kostenbewust: Wij gebruiken middelen op een verantwoorde en duurzame manier. 

Materiële bevoegdheid

De kernopdracht van de arbeidsrechtbank bestaat in het beslechten van geschillen inzake arbeidsrecht, socialezekerheidsrecht, sociale bijstand, collectieve schuldenregeling. 

In spoedeisende gevallen kan beroep gedaan worden op de procedure in kort geding waarbij de voorzitter van de arbeidsrechtbank op zeer korte termijn en bij wijze van voorlopige maatregel uitspraak doet. 

 

Arbeidsrecht:  

Geschillen tussen werkgever en werknemer inzake: 

  • Arbeidsovereenkomsten: vb. ontslag, bescherming tegen ontslag, wijziging arbeidsvoorwaarden, … 

  • Arbeidsreglementering en collectieve arbeidsovereenkomsten: vb. loon, arbeidstijden, arbeidsduur, aanvullende werknemerspensioenen, tijdskrediet, thematische verloven, … 

  • Discriminatie en psychosociale risico’s (geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag) op het werk. 

Geschillen inzake: 

  • Collectieve overlegorganen: oprichting en werking van de ondernemingsraad en het comité voor preventie en bescherming op het werk, sociale verkiezingen, … 

  • Administratieve geldboetes opgelegd door de Vlaamse of de Federale overheid. 

  • Bewarende maatregelen genomen door de sociale inspectie: o.a. inbeslagname. 

  • Burgerlijke vorderingen van de arbeidsauditeur: De arbeidsrechtbank neemt kennis van vorderingen van de arbeidsauditeur om een strafrechtelijke inbreuk op de sociale wetgeving te laten vaststellen. 

 

Socialezekerheidsrecht: 

Geschillen inzake: 

  • Arbeidsongevallen en beroepsziekten: Vorderingen tot schadevergoeding bij arbeidsongevallen of beroepsziekten. 

  • Socialezekerheidswetgeving: bijdragen sociale zekerheid, werkloosheidsreglementering (RVA/VDAB), ziekte- en invaliditeitsverzekering, gezinsbijslag. 

  • Sociale zekerheid van zelfstandigen: geschillen over de rechten en plichten die voortvloeien uit de socialezekerheidsreglementering van zelfstandigen. 

 

Sociale bijstand: 

Sociale bijstand is een vangnet voor wie buiten het gewone socialezekerheidsstelsel valt.  

Het gaat geschillen inzake leefloon (uitkeringen) of maatschappelijke dienstverlening van het OCMW (de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke Integratie (leefloonwet)), uitkeringen of tegemoetkomingen aan personen met een handicap, inkomensgarantie voor ouderen, gewaarborgde gezinsbijslag en de toepassing van de wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers. 

 

Collectieve schuldenregeling: 

De arbeidsrechtbank: 

  • Beoordeelt of een persoon toegelaten wordt tot de collectieve schuldenregeling. 

  • Stelt een schuldbemiddelaar aan. 

  • Homologeert een minnelijke aanzuiveringsregeling of legt een gerechtelijke aanzuiveringsregeling op, al dan niet met kwijtschelding van schulden. 

  • Beslist over de beëindiging of de herroeping van de collectieve schuldenregeling. 

Meer informatie over een collectieve schuldenregeling vindt u hier terug.  

Territoriale bevoegdheid

De arbeidsrechtbank Antwerpen is bevoegd voor de provincies Antwerpen en Limburg en heeft vijf afdelingen: Antwerpen, Hasselt, Mechelen, Tongeren-Borgloon en Turnhout. De hoofdzetel bevindt zich in Antwerpen.

De bevoegdheid van de verschillende afdelingen wordt geregeld in het zaakverdelingsreglement van onze rechtbank. Afhankelijk van de plaats waar u woont of werkt, is er een andere afdeling van onze rechtbank bevoegd. Op die manier garanderen we dienstverlening van nabij. 

 

Hoe wordt de territoriale bevoegdheid precies bepaald? 

In het arbeidsrecht: de plaats van tewerkstelling en de plaats van exploitatie van de onderneming, de uitoefening van het beroep of de werkzaamheid van de vennootschap of vereniging.  

In het socialezekerheidsrecht en sociale bijstand: de woonplaats van de verzekeringsplichtige, de verzekerde, de rechthebbende of de uitkeringsgerechtigde. 

Voor een collectieve schuldenregeling: de woonplaats van de schuldenaar. 

 

Hoe weet ik bij welke afdeling ik terecht moet? 

U kan dit opzoeken op de webpagina 'Territoriale bevoegdheid' van de FOD Justitie: Lijst van territoriale bevoegheiden

Hou er ook rekening mee dat bepaalde procedures en materies zijn gecentraliseerd in de afdelingen Antwerpen en Hasselt! Raadpleeg hiervoor het zaakverdelingsreglement.

Collectieve schuldenregeling (CSR)

Burgers met heel veel schulden kunnen een beroep doen op de procedure collectieve schuldenregeling (wet van 5 juli 1989). 

 

Wat is een collectieve schuldenregeling (CSR)? 

Een collectieve schuldenregeling is een manier om mensen met schulden te helpen. De rechtbank duidt een schuldbemiddelaar aan. Deze helpt je met het maken van een plan om je schulden terug te betalen. Dit plan zorgt ervoor dat je, ondanks je schulden, toch een normaal leven kunt leiden. Na het beëindigen van de procedure kan je een nieuwe start maken. 

 

Voor wie is CSR? 

De wetgeving is voor: 

  • Elke natuurlijke persoon met woonplaats in België. 

  • Elke natuurlijke persoon die langer dan 6 maanden een zelfstandige activiteit heeft stopgezet of van wie het faillissement ten minste 6 maanden geleden werd uitgesproken. 

De wetgeving is niet van toepassing op een onderneming (elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die op duurzame wijze een economisch doel nastreeft, evenals zijn verenigingen). 

 

Welke rol heeft de arbeidsrechtbank bij CSR? 

De arbeidsrechtbank: 

  • Beoordeelt of een persoon toegelaten kan worden tot een collectieve schuldenregeling. 

  • Stelt een schuldbemiddelaar aan. 

  • Homologeert een minnelijke aanzuiveringsregeling of legt een gerechtelijke aanzuiveringsregeling op, al dan niet met kwijtschelding van schulden,. 

  •  Beslist over de beëindiging of de herroeping van de collectieve schuldenregeling.  

 

Hoe verloopt CSR? 

Concreet verloopt de procedure collectieve schuldenregeling als volgt: 

  • Je dient een verzoekschrift in bij de arbeidsrechtbank van het arrondissement waar je woont, met een overzicht van jouw inkomsten, uitgaven en schulden. 

  • De arbeidsrechtbank stelt een schuldbemiddelaar aan. 

  • Je maakt samen met de schuldbemiddelaar afspraken over jouw leefgeld en het plan om jouw schulden af te betalen. 

  • Als jouw schuldeisers dat afbetalingsplan aanvaarden, wordt dat officieel bekrachtigd door de arbeidsrechtbank. Aanvaarden ze het niet, dan stelt de arbeidsrechtbank zelf een regeling voor. 

  • De schuldbemiddelaar ontvangt jouw inkomen. Daarmee keert hij jou een leefgeld uit en betaalt hij jouw schulden af. Meestal duurt een collectieve schuldenregeling 7 jaar.  

 

Hoe start ik met CSR? 

Je kan steeds advies vragen of een procedure collectieve schuldenregeling voor jou nuttig is bij het OCMW, het CAW of een (pro deo) advocaat.  

Als je wil instappen in deze regeling moet je een aanvraag bij de arbeidsrechtbank indienen door middel van een verzoekschrift link. Hierin komt alle informatie over je gezinssituatie, inkomsten, uitgaven en schulden. Je stelt hierin de vraag naar een procedure collectieve schuldenregeling en verzoekt de rechter om een schuldbemiddelaar aan te stellen. 

Een aanvraag CSR kan: 

  • schriftelijk met de post, 

  • persoonlijk op de griffie. 

Voor de contactgegevens van elke afdeling kan u hier terecht: afdelingen arbeidsrechtbank Antwerpen

Pas op! Indien je een aanvraag indient via een advocaat of organisatie, moet dit steeds digitaal gebeuren via JustRestart. 

 

Waar vind ik meer informatie over CSR? 

Video: Collectieve schuldenregeling: wat is het en hoe gaat het in zijn werk?

Kamer voor minnelijke schikking (KMS)

De Kamer voor minnelijke schikking (KMS) behandelt geschillen tussen werkgevers en werknemers over arbeidsovereenkomsten. De KMS heeft als opdracht om te proberen de partijen te verzoenen en een gerechtelijke procedure te vermijden of te beëindigen met een akkoord. 

 

Wat is de KMS? 

De KMS is een verzoeningskamer binnen de rechtbank die werkgevers en werknemers de kans biedt om hun conflict in het kader van de arbeidsovereenkomst in onderling overleg op te lossen. Dit is steeds op vrijwillige basis en gebeurt in aanwezigheid van een beroepsmagistraat en twee rechters in sociale zaken, die een gespecialiseerd opleiding over verzoening hebben gevolgd. 

Zowel een werknemer als een werkgever kan het initiatief nemen om een geschil voor te leggen aan de KMS. Ook wanneer er (nog) geen zaak loopt bij de arbeidsrechtbank, kunnen de partijen zich richten tot de KMS. De partijen kunnen zich bij de KMS laten bijstaan door een advocaat of vakorganisatie.   

 

Waarom kiezen voor KMS? 

De KMS heeft verschillende troeven: 

  • Vertrouwelijk: Alles wat wordt gezegd of geschreven in de KMS is vertrouwelijk. Schending van deze vertrouwelijkheidsplicht kan worden gesanctioneerd. De betrokken rechters in de KMS zullen nooit zetelen in een latere zaak ten gronde tussen dezelfde partijen. 

  • Kosteloos: Er is geen rolrecht verschuldigd en er zijn geen bijkomende proceskosten. De procedure KMS is dus kosteloos. 

  • Snel en laagdrempelig: De procedure is snel, laagdrempelig en informeel. Op eenvoudig verzoek kan de verzoeningspoging bij de KMS worden opgestart. Vervolgens roept de griffier de partijen op om binnen de maand te verschijnen. 

  • Flexibel: U kan zich laten bijstaan door een advocaat of een vakorganisatie, maar dit is niet verplicht.  

  • Deskundig en neutraal: De expertise van de rechters en het neutrale terrein kunnen een positieve invloed hebben op het bereiken van een akkoord. 

  • Controle: De partijen behouden zelf de controle over het verloop van de verzoeningspoging. Zij kunnen deze altijd stopzetten en de gewone procedure loopt geen vertraging op als u naar de KMS komt. 

  • Bindend akkoord: Als de partijen een verzoening bereiken, kan dit door de KMS worden vastgelegd in een proces-verbaal van minnelijke schikking of een akkoordvonnis. Hiermee is het geschil definitief beëindigd. 

 

Hoe een verzoeningspoging aanvragen? 

Stap 1: Dien uw verzoek in 

Vul een verzoekschrift in en bezorg het op één van de volgende manieren: 

  • Per post. 

  • Persoonlijk bij de griffie in afdeling Antwerpen of afdeling Hasselt. 

Voor de contactgegevens kan u hier terecht: afdelingen arbeidsrechtbank Antwerpen.

Stap 2: Uitnodiging voor een zitting 

Binnen een maand wordt u uitgenodigd om persoonlijk te verschijnen voor de KMS. Ook de andere partij bij het geschil wordt opgeroepen. 

Stap 3: Verzoeningszitting 

Tijdens de zitting wordt nagegaan of een minnelijke oplossing mogelijk is. U mag zich laten bijstaan door een advocaat of uw vakorganisatie, maar dit is niet verplicht. 

 

Meer weten? 

Hier vindt u een antwoord op de meest gestelde vragen rond KMS: Nieuws | Arbeidsrechtbank Antwerpen

 

Bijkomende documentatie