Welkom
Ondernemingsrechtbank Antwerpen & Limburg
A. Missie
De missie van de Ondernemingsrechtbank Antwerpen & Limburg is als volgt:
Ondernemingsrechtbank Antwerpen & Limburg
Bescherming van het economisch weefsel
De Ondernemingsrechtbank Antwerpen & Limburg:
- behandelt geschillen in de socio-economische en maatschappelijke context, met aandacht voor alle betrokken actoren en met aandacht voor het economische weefsel;
- ziet toe op de (nakende) insolventie van de onderneming en de impact daarvan op het economische weefsel: preventie (KOIM), begeleiding, ondersteuning en afwikkeling;
- beheert de administratieve levensloop – de Burgerlijke Stand – van de rechtspersoon: oprichting, wijziging, ontbinding en vereffening, slapende vennootschappen (KOIM).
De Ondernemingsrechtbank Antwerpen & Limburg doet dit alles kwalitatief en integer. Zij legt discreet verantwoording af.
B. Visie
De Ondernemingsrechtbank Antwerpen & Limburg voert haar verantwoordelijkheden kwaliteitsvol en integer uit en legt hieromtrent discreet verantwoording af.
- De Ondernemingsrechtbank Antwerpen & Limburg zorgt voor een tijdige, effectieve en kwaliteitsvolle behandeling en afhandeling van (i) de bij haar ingeleide procedures, en (ii) de door haar opgevolgde rechtspersonen- en ondernemingsdossiers. Zij streeft hierbij de wetsconformiteit na en ook het welzijn van elke medewerker;
- De Ondernemingsrechtbank Antwerpen & Limburg bestaat uit een team van integere, onafhankelijke en onpartijdige medewerkers die zich op een professionele wijze focussen op hun verantwoordelijkheden en taken, waarbij elke medewerker respect betoont voor de individuele rechtszoekende en zich ook bewust is van de rol van de rechtbank in het maatschappelijke en economische weefsel. De Ondernemingsrechtbank Antwerpen & Limburg neemt maatregelen inzake fraudepreventie;
- De Ondernemingsrechtbank Antwerpen & Limburg maakt deel uit van de maatschappij en houdt voeling met wat leeft in de maatschappij. De Ondernemingsrechtbank Antwerpen & Limburg maakt gebruik van publieke middelen en verantwoordt zich op transparante wijze tegenover de maatschappij. Zij behoudt discretie over individuele dossiers. Voor maatschappelijk relevante en/of mediagevoelige dossiers hanteert zij een centraal aangestuurde reactieve communicatie.
C. Kernwaarden
Een organisatie die voor haar financiering integraal afhangt van overheidsfinanciën, vereist een hoogstaand publiek vertrouwen.
Vertrouwen wordt opgebouwd door kwalitatief en integer te werken en door transparant te zijn over die werking. Hiervoor ambieert de organisatie om stapsgewijs en zichtbaar te evolueren naar een organisatie met een geïntegreerde kwaliteitscultuur.
De focus ligt op kwaliteit, integriteit en verantwoording.
Kwaliteit wordt uitgesplitst in:
- Welzijn van de medewerkers
- Effectiviteit / doeltreffendheid
- Wetsconformiteit
- Tijdigheid
Integriteit gaat over:
- Onafhankelijkheid en onpartijdigheid
- Respect
- Fraudepreventie
Verantwoording betreft:
- Proactieve communicatie over het beleid
- Reactieve centraal gestuurde perscommunicatie
- Uiterste discretie op dossierniveau