Klachten bij de Hoge Raad voor de Justitie.
De Hoge Raad voor de Justitie ontvangt en behandelt klachten over de werking van de rechterlijke orde.
Hoe en wanneer u een klacht kan indienen in verband met de werking van een rechtscollege, wordt hier uitgelegd.
Met welke klachten kunt u er niet terecht?
Er zijn een aantal klachten waarmee de Hoge Raad u volgens de wet niet kan helpen:
- klachten die thuishoren onder de strafrechtelijke of tuchtrechtelijke bevoegdheid van andere overheden;
- klachten over de inhoud van een rechterlijke beslissing;
- klachten die door een gewoon of buitengewoon rechtsmiddel behandeld kunnen worden;
- klachten die reeds behandeld zijn en geen nieuwe elementen bevatten;
- klachten die kennelijk ongegrond zijn.
Enkele voorbeelden van klachten waarbij de Hoge Raad voor de Justitie u niet kan helpen:
- ik ben niet tevreden met de beslissing van de rechter;
- ik ben slachtoffer van een misdrijf geweest, en wil klacht neerleggen;
- er wordt beslag gelegd op mijn goederen.
Voor dergelijke klachten bestaan er wel andere oplossingen. Zo kunt u bijvoorbeeld hoger beroep aantekenen, een advocaat, notaris of schuldbemiddelaar raadplegen, gratis rechtsbijstand vragen, een klacht indienen bij de politie en dergelijke meer.
Klachten bij de korpsoverste van een rechtscollege.
U kan een klacht indienen bij de korpsoverste van een rechtscollege, indien het om een magistraat gaat en bij de hoofdgriifier indien het om een griffier of medewerker gaat.
U kan bijvoorbeeld een klacht indienen:
- wanneer de uitspraak te lang op zich laat wachten;
- indien u van oordeel is dat de magistraat of de griffier u niet correct te woord heeft gestaan.
U kan geen klacht indienen:
- indien u het niet eens bent met de uitspraak van de rechter; in dat geval kan u wel hoger beroep aantekenen indien dat nog mogelijk is;
- indien u twijfelt aan de onpartijdigheid van de rechter die uw zaak behandelt; hiervoor bestaat een procedure die "wraking van de rechter" noemt.
Hoe kan u klacht indienen ?
Soms wordt er per rechtscollege uitgelegd hoe u een klacht kan indienen.
Indien dit niet het geval is, kan u een brief of een mail sturen naar de korpsoverste van het rechtscollege, waar de klacht over gaat. De gegevens vindt u terug op de website van het betreffende rechtscollege.
In deze brief of mail vermeldt u een aantal gegevens:
- gegevens over de zaak (rolnummer, notitienummer, datum van behandeling van de zaak, kamer waarvoor de zaak werd behandeld, naam van de magistraat of de griffier);
- toelichting over het feit waarover u zicht beklaagt (probeer dit kort maar volledig uit te leggen);
- uw gegevens zoals naam, voornaam, adres, telefoonnummer, mailadres;
- kopieën van bewijsstukken die uw klacht kunnen ondersteunen.
Indien u zekerheid wenst dat de klacht wel ontvangen werd, kan u een aangetekende brief versturen.
Momenteel is er nog geen uniforme klachtenregeling uitgewerkt voor de rechtscolleges, zodat u na een tijdje contact moet opnemen met de korpsoverste mocht u geen reactie hebben ontvangen.